Elektromobily – koniec áut, ako ich poznáme?

Modern luxury car close-up banner background. Concept of expensive, sports auto.

Elektromobily

Jedni do nich vkladajú veľké nádeje, iní sú skeptickí a spochybňujú ich budúcnosť. Reč je o elektromobiloch, ktoré sa, ako mnohé revolučné nápady, neustále (a míľovými krokmi) zlepšujú, aby obhájili svoju opodstatnenosť.

K elektromobilom zaraďujeme všetky dopravné prostriedky poháňané elektrickým motorom, napríklad elektrobicykle, metro, skútre či električky alebo aj elektrické kolobežky. V bežnej praxi však ide najmä o označenie elektrického automobilu. Tie zažili svoj prvý úspech už začiatkom 20. storočia, keď oproti konkurencii disponovali množstvom výhod. Budovanie diaľnic a tiež klesajúce ceny benzínu i spaľovacích vozidiel však uvrhli elektromobily takmer na sto rokov do nemilosti. Až potom myšlienku elektromobilov oprášila automobilka Tesla motors.

Elektromobily fungujú na základe elektromotora, pričom už samotná konštrukcia so sebou prináša VÝHODY:

Elektromotory sú pre svoju jednoduchosť (je to v podstate len elektromagnet a medené vinutie) veľmi spoľahlivou pohonnou jednotkou. Na rozdiel od zložitých častí spaľovacích motorov sa tu viac-menej nemá čo pokaziť, vďaka čomu majú elektromobily nenáročnú údržbu a servis. Ušetriť možno aj samotnou prevádzkou vozidla v porovnaní s klasickými automobilmi. Cena za elektrinu na 100 km je totiž výrazne nižšia než cena benzínu a nafty.

Elektromotory zaisťujú aj plynulejšiu jazdu a jednoduchšie šoférovanie. Plný výkon motora je k dispozícii už od prvých otáčok. Tým pádom sa elektromobily pýšia lepšou akceleráciou a pružným zrýchlením, čo oceníte najmä pri predbiehaní alebo radení sa do jazdného pruhu. Nie je potrebné podraďovanie, ani zahrievanie motora v mrazivých dňoch. V podstate ide o 1-stupňový automat, ktorý ovládate jediným pedálom. S tým súvisí aj ďalšie pozitívum, a to brzdenie rekuperáciou. Popustením plynového pedálu sa vozidlo okamžite pribrzďuje, pričom dochádza k čiastočnému opätovnému nabíjaniu batérie. Významne sa tým znižuje reakčný čas a znižuje nehodovosť.

Elektromotory s veľkosťou melóna bývajú osadené priamo na nápravách. V prípade zadného pohonu sa tým výrazne zväčšuje deformačná zóna čelného nárazu v prednej časti vozidla. Okrem bezpečnosti ponúka uvoľnené miesto aj dodatočný batožinový priestor.

Elektromotor je poháňaný lítium-iónovými článkami, ktoré sú montované do podlahy. Žiadnu úžitkovú plochu teda nespotrebuje ani batéria, hoci svojimi proporciami citeľne ovplyvňuje výslednú hmotnosť vozidla. Vďaka nižšiemu ťažisku, zároveň zvyšuje stabilitu a manévrovateľnosť elektromobilu. Navyše je elektromobil veľmi tichý.

Najznámejšou, najdiskutovanejšou a azda aj najzásadnejšou výhodou je ekologickosť elektromobilov. Hoci neprajníci argumentujú tým, že ekologický dopad pri výrobnom procese je väčší ako pri klasickom automobile, testy preukázali, že elektromobily sa stávajú ekologickejšími už po odjazdení 3 000 km. Okrem toho, pri užívaní už vozidlo neprodukuje žiadne primárne emisie. V rámci neustálych inovácií sa výrobcovia snažia riešiť ekologické otázky využívaním obnoviteľných zdrojov, ekologickou likvidáciou batérií alebo ich dodatočným zapojením do iných  energetických systémov.

Ako každý produkt vo vývoji, aj elektromobily majú svoje muchy, hoci NEVÝHOD čím ďalej ubúda:

Okrem spomínanej ekologickej stopy pri výrobe batérií, sú pre väčšinu ľudí elektromobily viac-menej nedostupné, a to kvôli ich vysokej obstarávacej cene. Dôvodom sú najmä drahé batérie, ale aj nízka produkcia vozidiel. S tým súvisí aj menší výber, hoci s pribúdajúcimi rokmi sa ponuka stále viac rozrastá. S ohľadom na mnohé pozitíva sa finančnú nedostupnosť elektromobilov snažia podporiť aj vlády jednotlivých krajín. Na Slovensku je pre záujemcov pripravená štátna dotácia vo výške 5 000 €, okrem toho najnižšia sadzba PZP, rôzne daňové úľavy, využívanie špeciálneho jazdného pruhu a pod.

Ako nevýhodné, v porovnaní s klasickými „spaľovákmi“, sa môže javiť aj samotné nabíjanie elektromobilov, ktoré trvá dlhšie ako tankovanie, aj keď aj v tomto smere už výrobcovia dosiahli veľké pokroky. Nabíjať možno dvoma spôsobmi, a to na nabíjacích staniciach (kde za 10 až 30 minút získate dojazd asi 100 km) alebo priamo doma, ideálne počas noci, kedy dĺžka nabíjania nie je taká podstatná. Komfort domáceho nabíjania môže zvýšiť tzv. wallbox, nabíjacie zariadenie umiestnené na stene s jednoduchou obsluhou a rýchlejším nabíjaním.

Čo sa týka dojazdu, súčasné „bežné“ elektromobily zvládnu na jedno nabitie vzdialenosť okolo 200 km. Aj táto hranica sa však posúva ďalej.  Pri dlhších trasách je nutné si cestu naplánovať. Avšak Slovensko patrí k popredným krajinám v pokrytí nabíjacími stanicami. Sú rozmiestnené zhruba každých 60 km a vo väčšine prípadov je nabíjanie zdarma.

Obávať sa netreba ani straty kapacity batérie. Výstupy dlhodobého prieskumu ukázali, že po najazdení 100 000 km poklesne kapacita len o 5% a každých ďalších 50 000 odjazdených kilometrov už len o 1%. Simulácia dokonca naznačila, že po odjazdení 800 000 km stratí batéria zo svojej pôvodnej kapacity len 20%.

Ako vidieť, už dnes, keď sú elektromobily ešte stále „v plienkach“, ich pozitíva výrazne prevyšujú nedostatky. Je jasné, že v sebe skrývajú obrovský potenciál, ktorý by bola škoda nevyužiť a nerozvíjať ďalej.